Arkiver for september 8, 2010

Når jeg hadde laget denne bloggen, som en del av faget Dikult110, så var jeg veldig stolt over urlen «sosialemedia.wordpress.com. Inntil  Jill sa «heter det ikke sosiae medier?» Så måtte jeg jo prøve å finne ut av hva det egentlig het.

Hva var da mer naturlig enn å bruke sosiale media?

Først sjekket jeg Wikipedia:

Jeg søkte på media og der stod det:

« Media (en media) er et opprinnelig latinsk ord som i sin grunnleggende, og først brukt betydning, som befinner seg i midten, er et begrep fra språkvitenskap som betegner de stemte eller ustemte lukkelydene b-, d- og gs språklyd i gamle, greske lydsystemer, midt mellom tenues og aspiratae.

Media er den bestemte flertallsformen av medium som også brukes i sammenstillingen massemedium. Over tid har flertallsformen massemedier også utviklet seg på norsk, hvor vi nå dessuten finner entallsformen et media, som fra 1960-tallet er tatt opp i moderne norsk via engelsk. (kilde: Norsk Riksmålsordbok, bind VI)

Ordet media brukes ofte som synonym til massemediene i et moderne samfunn, det vil si blant annet aviser og tidsskrifter, TV og radio, film og internett, men ordet betegner i videre betydning alle kanaler for kommunikasjon innenfor et samfunn og mellom samfunn, også de som ikke når ut til mange personer på én gang. I tillegg til de tradisjonelle massemediene kan derfor samlebetegnelsen media omfatte alt fra telefoni, post, CDer og bøker til nye medier og formidlingsteknologier som audiovisuelle medier og mediespillere. Ordet blir ofte også brukt om den moderne mediekulturen og underholdningsindustrien generelt. Etermediene omfatter først og fremst kringkasting. Ordet stammer fra svensk og ble tatt i bruk på 1960-tallet.[trenger referanse]»

Deretter spurte jeg på Twitter. Twitter er et vidunderlig sted å spørre om nesten hva som helst!

Jeg spurte: klokken 3:24 PM Sep 1st Heter det sosiale medier – media eller medium? Vet at de to første er flertall men hva er forskjellen? via TweetDeck

Og svarene kom raskt!

3:27 PM sep. 1 @Bokskap

@Villeple http://no.wikipedia.org/wiki/Media

3:30 PM sep. 1 @DKOYNA

@Villeple Så vidt jeg forstår heter det sosialt medium (ent.) og sosiale medier (fl.t.) Media kan alternativt. benyttes i stedet for medier

3:42 PM sep. 1 @pialise

@Villeple Medium er entall. Medier er flertall ubestemt, media (alt. mediene) er flertall bestemt form.

3:44 PM sep. 1 @pialise

@Villeple Sosiale medier er altså riktig når vi snakker om dem generelt.

Så konklusjonen er at vi bør bruke sosiale medier når vi snakker om dem generelt, men kan bruke sosiale media i bestemt form. Bloggen blir hetene det den gjør:-) (Dessuten var sosialemedier.wordpress.com opptatt)

Tusen takk! Kan man annet enn å elske Twitter og de flotte folkene som er der?

Gøy med spillvenner:-)

Publisert: september 8, 2010 i Spill
Stikkord:, ,
Jeg ligger etter med skolearbeidet for tiden. Grunnen er at jeg i helgen var på Real Life Guild Meeting med de jeg spiller med i Guildet Noctivagus. Man kan jo også se det som en studietur i virkningen av deltagelse i sosiale media;-)
Det var en travel og utrolig hyggelig helg sammen med venner fra 5 forskjellige  land. Jeg hadde bare truffet to av dem fra før, men det var som om vi alltid hadde vært bestevenner. Praten gikk livlig og vi hadde det kjempegøy! Blandt oss som er i vår andre ungdom tror jeg det ikke er så mange som forstår verdien av spill som sosial media arena.
Det er heller ikke mange av oss som vet hvordan det er å spille et online spill som ikke er tetris, diamonds eller bubbels…. For meg er det veldig givende. Jeg har blitt kjent med utrolig flotte mennesker jeg aldri ellers hadde kjent og som jeg, etter samfunnets restriksjoner, ikke egentlig kan være bestevenner med. Og jeg har det utrolig gøy med spillet og med de jeg spiller sammen med. Å møte dem i virkeligheten forsterker båndene og gjør det ennå mer morsomt å spille med dem.
Tiden jeg før brukte til å kjede meg foran tv blir nå brukt i sosialt samspill med andre. Latteren sitter løst! Kan det være bedre?