Tanker om sosial nettverksprofil for koret mitt.

Posted: oktober 4, 2010 in Blogg, Sosiale Medier

Egentlig hadde jeg tenkt å lage noe helt annet, men etter at jeg fikk så mange morsomme tips i forbindelse med hvordan rekruttere nye medlemmer til koret tenkte jeg at jeg skulle fortsette på det prosjektet. Jeg synger i kor. Vi er et blandet kor med rundt 60 medlemmer. De fleste er ganske voksne og bruker ikke sosiale medier. Men mange har etterhvert fått Facebook konto. Styret har allerede vært på meg og spurt om jeg kan ta meg av den sosiale medie biten, men jeg har vegret meg litt. En ting er å lage et opplegg for det, men noe helt annet er å vedlikeholde sidene og sende ut jevnlig informasjon. Da må man samarbeide med mange, og man blir avhengig av at de faktisk gjør det man avtaler at de skal gjøre. Og det er den biten jeg ikke er fullt så lysten på.

Men siden jeg er den eneste som egentlig har kompetanse på feltet synes jeg det egentlig er litt lumpent å ikke la koret få glede av det. Så derfor slår jeg to fluer i en smekk og bruker anledningen til å lage et opplegg for koret.

Koret har en nettside men det står lite på den. Det har og en gruppeside på Facebook, men den er ikke særlig god.

Det jeg tenker meg er en løsning med blogg. Siden nettsiden er laget med wordpress burde det være en enkel sak. I tillegg vil jeg lage en Facebook side der man kan være fan av koret. I tillegg vil jeg lage en Twitterkonto. Jeg ser ikke egentlig Twitter som så viktig her, men det kan være greit å ha det og kunne sende ut informasjon gjennom. Jeg kan da bruke mitt eget nettverk til å retweete til.

Men når man skal lage et opplegg for koret så dukker problemet om hvem som skal være målgruppen. Slik jeg ser det er det to målgrupper. Den ene gruppen er korets egne medlemmer, den andre er publikum. Disse to gruppene har forskjellig behov for informasjon. Så hvordan løser man det?

Det vet jeg ikke ennå. I utgangspunktet tror jeg at jeg vil lage et opplegg rettet mot publikum. Men jeg vi gjerne finne en løsning som gjør at koret kan få den informasjon det trenger uten at all denne informasjonen vises til publikum. Jeg ser for meg at man kan ha en Facebook gruppe bare for korets medlemmer som som er lukket og der innholdet ikke er offentlig.

Innholdet på nettsiden/bloggen bør være variert. Men det bør definitivt inneholde en god del «bak scenen» stoff. Informasjon om korets dagligliv. Og det bør komme nye poster hver uke. Hvis det blir for skjeldne poster glemmer folk kanskje å besøke bloggen.

Jeg tenker at det kan være lurt å opprette en Flikr side også. Er det andre sosiale medier vi burde bruke?

Jeg tenker også at det vil være lurt med litt opplæring av koret i bruk av sosiale medier. Det er viktig at korets medlemmer bruker de forskjellige mediene og er stolt av korets sider.

Det er mange detaljer og spørsmål som gjenstår men prosessen er i gang! Veien blir til mens vi går…..

Ha en strålende høstdag alle sammen!

Kommentarer
  1. Torstein sier:

    http://youtube.com er jo genialt for et kor som vil vise seg frem!

    ellers er det jo http://soundcloud.com hvis dere vil legge ut lydklipp!

    Det er ganske lett å få ut ting fra bloggen til Twitter gjennom http://twitterfeed.com, du sier ekelt og greit hvilken twitterkonto den skal poste til og en rss-feed den skal hente tweets fra. Den lager sammendrag og lenke til bloggposten for deg automatisk.

    Hvis du vil velge litt mer hva som skal på twitter, så er det jo bare å lage en egen kategori (og implisitt rss-feed) for ting som skal ut på twitter.

    Jeg vet ikke om det er så lett å gjøre interne ting gjennom sosiale medier, selv om facebook-grupper kan være et alternativ. Kanskje like greit å gjøre slikt gjennom e-post.

  2. […] jeg skrev i min forrige post hadde jeg tenkt å lage en nettverksprofil for koret mitt. Jeg fant ut at jeg skulle begynne med en […]

Legg igjen en kommentar

