Evolusjon og blogger…

Posted: oktober 10, 2010 in Sosiale Medier

Tidligere har jeg skrevet litt om norges mest leste blogger – ihvertfall i henhold til blogglisten.no. Jeg har lest og grublet over dette fenomenet av populære blonde, slanke moteintressert bloggere. Jeg har lest og til og med sett Voe og Fotballfrue på TV. Er jeg blitt klokere?

Jeg har kommet til at det hele kanskje er knyttet opp mot biologi og evolusjon. At grunnen til at så mange liker å lese slike blogger er at vi interesserer oss for hva andre mennesker driver med. Og at dette skyldes biologiske trekk som vi har utviklet gjennom evolusjon fordi det gav oss bedre mulighet for å overleve og produsere avkom. I vår tok jeg et av universitetes dannelsesemner Vit210 Sentrale spørsmål i forskning og samfunn: Menneske: Natur og kultur. En av foredragsholderne var Per Jakobsen. Han abeider med evolusjonsteorier. Han fortalte oss at noe av det mennesker husker best er informasjon om andre mennesker, det vi kaller sladder. Og det var dette som satte meg på tanken om å lete etter artikler om emnet på nettet. Jeg fant denne artikkelen som omhandler akkurat det jeg var ute etter. Artikkelen gir en kort beskrivelse av boken Grooming, Gossip, and the Evolution of Language av Robin Dunbar. I følge artikkelen er grunnen til at vi bruker sosiale medier på den måten vi gjør, med en forkjærlighet for sladder og sosial samtale, at vi biologisk og evolusjonsmessig er disponert for det. Dunbar hevder i boken sin at vi trenger å samarbeide i grupper for å overleve. Derfor er to tredjedeler av vår kommunikasjon sosial. Dette har vi nå tatt med oss inn i bruken av sosiale medier. Dunbar hevder at store grupper krever at mennesket har sosial informasjon om de andre i gruppen slik at de skal kunne forutsi deres adferd i situasjoner. Sladder er derfor et viktig redskap for å bedømme hvem man kan stole på og hvilke risikoer man utsetter seg for. Ser man det slik er det naturlig at vi interesserer oss for blogger som stort sett inneholder dagligdags sosial informasjon. Men jeg tror likevel mesteparten av den informasjonen vi finner i disse bloggene er av liten verdi for oss i vår sosiale omgang. Derimot tror jeg at informasjon (sladder) kommunisert til og fra våre «venner» på Facebook er av langt større betydning som sosialt verktøy. De representerer i større grad de sosiale nettverk vi trenger å kunne stole på og forutse handlingene til.

Er det slik at dersom man skal lykkes i sosiale medier må deler av informasjonen som formidles være av en slik sosial art? Det er en problemstilling jeg må ta hensyn til i tilretteleggelsen av en sosial mediestrategi. Men den informasjonen som gis må falle naturlig og ikke virke påtatt. Advokaten liker best å snakke om sakene sine. Trenger han å fortelle om hyttetur eller annen mer privat informasjon for å tiltrekke seg lesere? Det er en utfordring hvordan han kan være personlig i sin bruk av sosiale media uten å gå på akkord med sine egne verdier og utlevere informasjon han ikke ønsker å utlevere. For rosablogger blir advokaten nok aldri…..

ps.
Selv om denne artikkelen overhode ikke er akademisk synes jeg den ga en grei fremstiling av fenomenet med interesse for sladder på internett. Hva tenker du om dette?

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

