Hvordan bør og kan en advokat profilere seg og delta i sosiale medier?

Posted: oktober 10, 2010 in Blogg, Facebook, Sosiale Medier, Twitter

Advokat og sosiale medier.

Han jeg er gift med har lenge ønsket å profilere seg som advokat i sosiale medier. Det er ikke så mange advokater som er synlige der. Og min mann advokaten vil gjerne være synlig i alle medier. Han er brennende opptatt av jobben sin og sakene/klientene sine. Fra den dagen han startet å studere jus var det klart at han var kommet på rett hylle. I den første tiden hadde han Norges lover liggende på nattbordet og jeg pleide å vitse med at han var mer forelsket i den enn i meg;-) Jeg har alltid misunnet han den lidenskapen han har for jobben sin. Jeg har nok noe av det sammen når det gjelder form og farge. Og litt når det gjelder spill og spillkultur. Men ikke helt. Men siden han er så opptatt av jobben er det kjekt å kunne hjelpe han med det jeg kan noe om.

Men hvorfor ønsker han å delta i sosiale medier? Selv sier han at det er en effektiv og dynamisk informasjonskanal. Selfølgelig ønsker han å markedsføre sitt arbeid. Men også ønsker han å informere og diskutere. Skape engasjement rundt det han selv er så levende opptatt av. Og ved å være synlig i sosiale medier kan han kanskje gjøre terskelen lavere for å kontakte advokat når det er behov for juridisk assistanse.

Mannen min er partner i et advokatfirma og har ved siden av tradisjonelt advokatarbeid noe undervisning og foredragsvirksomhet. Og han skriver kronikker og lignende i aviser. Så det er naturlig at han bringer dette videre inn i sosiale medier. Men hvordan gjøre det på best måte? Her er det mye å vurdere.

Hva kan han gjøre?
Etter min mening er det naturlig å ha en Twitterkonto, en Facebook fanside og en blogg. En blogg kan lages på for eksempel WordPress. I tilegg er han interessert i å legge ut foredrag og undervisning på Youtube og evt SlideShare, og ha bilder tilgjengelig på Flickr. Bildene bør være under Creative Commons lisence slik at de kan brukes lovlig. Men samtidig bør man tenke igjennom hvilke rettigheter man ønsker å beholde over bildene. Ofte ber aviser om å få et bilde. Og da kan det være greit å henvise dem til Flicker og et utvalg de kan velge mellom.

Hva kan en advokat dele på sosiale medier og hvilke begrensninger kommer inn?

Twitter kan advokaten diskutere og lenke til emner som er aktuelle i media. Men han kan også legge ut lenker til eget materiale som avisartikler, bloggposter eller youtube produksjoner. Samtidig bør han kanskje være litt personlig. Men når han er personlig bør han forholde seg til de samme ting som andre offentlige personer bør. Her er noen gode regler for hvordan politikere og offentlige personer bør opptre i sosiale media.

Min advokatmann må også ta hensyn til at han er partner i et firma. Han bør være tydelig på at han også representerer firmaet og handle deretter. Om firmaet hans har regler for representasjon i sosiale medier er jeg usikker på. Men NetComs regler er gode og greie å bruke som veiledning.

Men å delta i sosiale medier for en advokat krever bevissthet om etikk og de etiske reglene som advokatforeningen setter for advokatvirksomhet.. Det er derfor ikke alt det er mulig for advokaten å utale seg om eller delta i debatter om. Han bør og være svært bevisst på personvern på nettet.


En av konsekvensene av dette er at jeg mener at det ikke kan være åpen debatt på de nettsidene der advokaten er ansvarlig. Det må gjerne åpnes for debatt men advokaten bør ha en godkjenning av alle kommentarer slik at han ikke risikerer at materiale som bryter god advokatskikk blir lagt ut på hans sider. Det viktigste er at han ikke kan risikere at personer som kjenner en sak han arbeider med legger ut kommentarer som røper opplysninger advokaten har taushetsplikt om. Selv om dette kan bli kritisert av noen er hensynet til etikk og personvern viktigere.

Ut fra disse betraktningene har jeg laget følgende sider og kontoer:

Twitterkonto: @advokatmellbye
Facebook fanside: Advokat Halfdan Mellbye
Blogg: Advokat Halfdan Mellbyes juridiske betraktninger

Jeg har valgt at det ikke skal være noen diskusjon på Facebook siden. Denne får foregå på bloggen og på Twitter. Det vil være ryddigere å samle alt på et sted. Twitterfeeden vil bli lagt inn som sideelement på bloggen.

Design og innhold vil jeg arbeide videre med. Innhold har jeg jo allerede sagt litt om, men design blir også viktig. Jeg er ikke så fornøyd med den ennå. Sidene bør se ryddige og seriøse ut, men helst ikke kjedelige. Det bør være et gjenkjennelig personlig design som virker moderne og tilitsvekkende. Vi får se om vi får det til. Noen som har noen tanker rundt dette? Jeg har valgt et enkelt design på bloggen med et bilde av bergen øverst. Bildet har jeg tatt selv. Nederst til venstre kan man se bygget der han har kontor. Ellers har jeg ønsket å ha link til rss feed høyt opp på siden.

Foreløpig er det en wordpress blogg. Men det vil være naturlig at han raskt går over på et eget domene. Da vil man også kunne redigere CSS til å bedre tilpasse den informasjonen og designen man ønsker på bloggen. jeg likte designen på Dikult 110 bloggen og noe lignende kunne passe for advokatbloggen.

Bloggen, twitter og Facebook må oppdateres kontinuerlig. Bloggen bør ha minst to poster per uke. Som Jill Walker Rettberg sier i sin bok om Blogging er et av kjennnetegnene ved en blogg at den oppdateres jevnlig. Et spørsmål er hvordan advokaten kan gjøre bloggen så personlig uten at den blir privat. Og hvordan han kan klare likevekten mellom det juridske språket of ormidling som når alle. Det som skrives blir forskjellig utfra hvilken målgruppe det skrives for. Men her tror jeg veien må bli til mens man går.

Strategien videre er å samarbeide med advokaten om presentasjon i de ulike sosiale mediene. Han skal få skrive endel selv, og jeg må være lydhør for hans ønsker. Samtidig må jeg bruke min erfaring og kunnskap til å utvikle profilen best mulig, og vise ham hvordan han kan utnytte mulighetene i sosiale medier på en positiv måte. Design og visuelt utrykk på de ulike mediene blir også mitt ansvarsområde.

Det er gøy å kunne samarbeide med mannen sin og ha glede av hverandres arbeid. Under arbeidet med facebooksiden ble også resten av familien engasjert. Spesielt minstemann på 7 ble begeistret over å kunne like faren. Helt selv fant han ut at han kunne invitere sine venner til å like han også. Det er ikke annet enn imponerende å se syvåringen håndtere facebook. Sosiale medier er fremtiden. Derfor er det faktisk viktig at advokaten tar dette området i bruk i sin yrkesutøvelse.

Advertisements
Kommentarer
  1. […] Hvordan bør og kan en advokat profilere seg og delta i sosiale medier? […]

  2. evabra sier:

    Jeg syntes du har mange gode tanker her. En ting savner jeg imidlertid – en slags «ansvarsfraskrivelse» på samme måte som man ser f.eks på ulike helsesider…litt slik «råd som gis her kan ikke erstatte ordinær advokathjelp og heller ikke brukes som…» Jeg tror også som du nevner selv i teksten at det kan være noen hårfine grenser her som man ikke bør trå over, så kanskje bloggen mest bør bli en slags forklaring og betraktninger rundt ulike juridiske termer og dilemmaer. Jeg tror også det er fullt mulig å være personlig uten nødvendigvis å være veldig privat. Lykke til 🙂

    • villeple sier:

      Tusen takk for godt innspill! Advokaten selv mener at det ikke er en slik blogg med råd han ønsker seg. Ingen Advokatens Klara klok. Men han sier det er noe han bør ha i tankene dersom han skriver slike typer artikler.
      Det er litt morsomt for han er full av entusiasme og spør og graver om alt mulig:-) Takk for lykkeønskninger! Håper du titter innom!

  3. Eva sier:

    Syns det høres supert ut! Gleder meg til å lære mer om jus. Men jeg ville åpnet for kommentarer på Facebook. Jeg tror det er litt ulike grupper på de forskjellige stedene. Mange som bare er på Facebook og ikke på Twitter, og ikke pleier å kommentere på blogger. Jeg har et foretak med blogg, Facebook- og Twitterkonto, og det er Facebooksiden det er mest aktivitet på. Tror det er mest folk i lokalmiljøet som kommenterer.

  4. Med tanke på bloggen – det er interessant å høre hvordan arbeidsdagen som advokat fortoner seg. Så si til din advokatkjære at han ikke skal undervurdere en vanlig dag, kontorkultur, episoder og slike ting når han skriver på bloggen.

    Ellers syns jeg dere har noe spennende og gjennomtenkt på gang her – skal følge med! Lykke til 🙂

  5. Eftersom jag själv är advokat – svensk sådan – kan jag instämma i tankarna om digital marknadsföring. Jag har nämligen FB, Twitter och skriver också på LinkedIn icke att förglömma. Precis som en av inläggen ovan anger måste man – i förekommande fall – vara tydlig med ansvarsfrågan när man skriver något men det är också något som berörd advokat får avgöra från fall till fall. Bloggande och YouTube är ambitiösa målsättningar där i varje fall bloggandet kräver tid och eftertanke. Twitter är på det sättet mer enkelt att hantera. På FB är det i varje fall min uppfattning att man bör hålla i sär privata inlägg och yrkesmässiga så långt det är möjligt. En del förordar två FB sidor – en för den privata delen och den för den yrkesmässiga. För egen del har jag valt att ha en sida där jag håller efter privata inlägg och städar bort det som inte är yrkesmässigt. I stället har jag en sida som heter Fastighetsrättslig information där de som är intresserade kan delta rörande frågor om just fastighetsrätt.
    En advokat som inte är delägare i en firma kan avgöra efter egen smak vad denne vill publicera om sin vardag. En delägare i en firma med kollegor bör vara mycket försiktig med att skriva om saker som inte är strikt yrkesmässiga. Jag delar därför inte uppfattningen om att man ska skriva om en «vanlig dag» på advokatkontoret, kaffepauser, incidenter eller vad det nu kan vara, Ett upprätthållande av den egna och kollegornas professionalitet gör det svårt att skriva om dylika ting annat än i mycket sparsam omfattning.
    Centrala i sammanhanget är dock att advokater precis som andra yrkesgrupper måste komma till insikt av slagkraften med sociala medier likväl som andra digitala uttrycksformer. Kommande generationer kunder kommer att vara och är redan väl orienterade i de digitala medierna och tar min del av – på gott och ont – de gamla mer traditionella kommunikationsätten, såsom tidningar, brev, direktreklam osv.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s